نمای سنگ بهتر است یا آجر ( قسمت دوم )

نمای سنگ بهتر است یا آجر ( قسمت دوم )

مقایسه ایمنی نمای آجری و نمای سنگی

از نظر ایمنی نمای سنگ بهتر است یا آجر؟ این هم یک سوال پرتکرار و با اهمیت است که در این حوزه مطرح می شود. باز هم آجرنما از نظر ایمنی بهتر از سنگ توصیف شده است. با این همه آجرنما دارای یک سری معایبی نیز است که در جای خود به آن اشاره خواهیم کرد. در حال حاضر چنانچه بخواهیم این دو محصول را از نظر ایمنی مقایسه کنیم، باید بگوییم نمای آجری به گونه ای نصب می شود که هرگز از ساختمان جدا نشده و نمی افتد. در حالی که این موضوع برای سنگ های نصب شده بسیار محتمل است. سقوط سنگ های نصب شده در یک ساختمان، خسارت های جبران ناپذیری بر جای می گذارد. این امر می تواند به دلیل سنگین بودن وزن سنگی باشد که در نما به کار رفته است.

مقایسه قیمت سنگ نما و آجر نما

به‌طور ساده و خلاصه باید بگوییم که قطعا سنگ نما از آجر نما، گران‌تر است. فرآیند تولید دشوارتر، وزن سنگین‌تر و به‌طورکلی، این واقعیت که مواد اولیه‌ی سنگ نما از آجر نما گران‌تر هستند، سبب افزایش قیمت این محصول می‌شوند. از سوی دیگر، هزینه‌های نگهداری، حمل‌ونقل و نصب سنگ نیز بیشتر است. مهم‌ترین دلیل این موضوع، وزن سنگین‌تر این محصول است.

لازم به ذکر است که قیمت بیشتر، هرگز به معنی کیفیت بهتر نیست. همان‌طور که در بخش مقایسه‌ی دوام آجر نما و سنگ ما توضیح دادیم، آجر از بسیاری جهات، بهتر از سنگ عمل می‌کند. بااین‌حال، می‌توان گفت که به‌طورکلی، سنگ نما به‌ویژه انواع آنتیک و مرغوب آن، جزء مصالح لوکس در ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. درخشندگی بیشتر، کیفیتی است که بسیاری افراد آن را می‌پسندند و حاضرند برایش، هزینه‌ی بیشتری هم صرف کنند.

مقایسه سبک سنگ نما یا آجر نما

حال و هوا یا سبک از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب مصالح برای نما است. می‌توان گفت که حال و هوای سنگ نما و آجر نما کاملا از هم متفاوت هستند. آجر نما بیشتر محصولی است که نمای شما را گرم و صمیمی، با بافت سه‌بعدی، کمی فانتزی و حتی اسپرت نشان می‌دهد. این در حالی است که سنگ‌های صیقلی بیشتر متریالی لوکس و مجلل است. هر دو گزینه، توانایی دستیابی به کیفیت کلاسیک اروپایی را دارند با این تفاوت که سنگ بیشتر شما را به رم باستان می‌برد؛ اما آجرهای کلاسیک مانند انگلیسی کمی نما را شبیه به خانه‌های کلاسیک دهه‌های پیشین اروپا می‌کنند.

اما اگر یک نمای سنتی ایرانی مدنظر شماست، بهترین گزینه، استفاده از آجر نما به‌خصوص آجر نمای نسوز است. این آجر، شکل مدرن و بهبودیافته آجرهای قدیمی ایرانی و به‌طورکلی، خاورمیانه‌ایست که امروزه در نمای مکان‌های تجاری مانند کافه‌ها و رستوران‌ها نیز به‌وفور استفاده می‌شود.

مقایسه طرح و رنگ سنگ نما و آجر نما

تنوع رنگ نیز در هر دو متریال آجر و سنگ تقریبا به یک اندازه؛ اما با کمی سنگینی بیشتر کفه‌ی ترازو به نفع آجر است. رنگ سنگ، بیشتر به رنگ‌های طبیعی این ماده محدود می‌شود که نهایتا می‌تواند کمی تقویت‌شده به نظر برسد. اما تکنولوژی‌های جدید تولید آجر نما تولیدکننده‌های برتر را قادر به تولید این محصول در رنگ‌های فانتزی کرده است.

ازنظر طرح نیز این دو متریال تقریبا به یک اندازه تنوع دارند. سنگ را معمولا در طرح‌های ساده، رگه‌دار، رستیک یا برجسته و صخره‌ای می‌توانید پیدا کنید. این در حالی است که آجر نما در طرح‌های طبیعی و ساده آجر معمولی، رستیک، آجر طرح چرم، چوب یا سنگ تولید می‌شوند. هر دو متریال را می‌توانید با اشکال کاملا هندسی یا کاملا بی‌نظم در بازار پیدا کنید.

ضریب انتقال حرارت در سنگ نما و آجر نما

یکی از سوالاتی که توسط مالکان ساختمان مطرح می شود این است که ذخیره انرژی نمای سنگ بهتر است یا آجر؟ یکی از مهمترین عواملی که در حفظ انرژی در داخل ساختمان دخیل است، میزان عایق بودن نما است. باید بررسی کرد کدام یک از این دو نما بهتر می توانند سرما و گرما را بهتر در خود ذخیره کنند. تابستان ها نیاز است که سرمای کولر از داخل ساختمان به بیرون درز نکند. زمستان نیز اگر نما به خوبی انتخاب شود، از هدر رفت گرما به بیرون از ساختمان جلوگیری کرده ایم. از همین رو، خریدار باید در انتخاب نوع نما دقت و وسواس بالایی داشته باشد. در نمای آجری، گرما و سرما به خوبی عایق و حفظ می شوند. آجر نسوز در ردیف بهترین متریال های حافظ انرژی قرار گرفته است. در مورد سنگ نمی توان با چنین قطعیتی نظر دارد چراکه این ویژگی را نداشته و سرما و گرمای داخل ساختمان را به بیرون نشت می دهد.

ضریب انتقال صوت در نمای سنگ و نمای آجری

امروزه، آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ، بسیار شدید شده است. حتی درحالی‌که درب و پنجره‌ها بسته هستند می‌توانید از خانه‌ی خود صدای خودروهای داخل کوچه یا خیابان‌های اطرافتان را بشنوید. یکی دیگر از مزایای آجر نما در برابر سنگ، جذب صوت بیشتر است. دلیل این موضوع نیز باز هم تخلخل بیشتر بافت این محصول است. درست به همین دلیل است که نصب آجر نما روی دیوارهای داخلی نیز سبب کاهش انتقال صوت بین واحدها می‌شود. به‌ویژه اگر پنجره‌های خود را نیز دو یا چندجداره کنید، با نصب آجر نما آرامش بیشتری در خانه خواهید داشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


پروژه ها


خانه اصفهان – خیابان نوبهار شمالی
پروژه منطقه کوهپایه اصفهان
پروژه خانه اصفهان
تصاویر متنوع از نما های زیبا با آجر نسوز آذردژ 5
تصاویر متنوع از نما های زیبا با آجر نسوز آذردژ 4
تصاویر متنوع از نما های زیبا با آجر نسوز آذردژ 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل