نمای سنگ بهتر است یا آجر ( قسمت اول )

نمای سنگ بهتر است یا آجر ( قسمت اول )

نمای سنگ بهتر است یا آجر

 این سوالی است که همه سازندگان در مرحله نماسازی ساختمان مطرح می کنند. همانطور که می دانید، نما یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراحل ساخت خانه است که در استحکام و زیبایی آن نقش مهمی بر عهده دارد. در بین انواع متریال های موجود، نمای آجری با تنوع بی نظیری که در طرح و رنگ دارد جایگزین سرسختی برای نمای سنگی می باشد. از طرفی دیگر طرفداران نمای سنگ نیز دلایل خود را برای انتخاب این نوع نما ذکر می کنند. اگر شما نیز قصد نماسازی ساختمان خود را دارید، می توانید این مقاله را تا انتها دنبال کنید. در این مقاله و مقاله های بعدی به مقایسه هر یک از این مصالح پرداخته و معایب و مزایای آن را بازگو می کنیم تا در هنگام انتخاب، مناسب ترین تصمیم را بگیرید.

نگاهی کوتاه به آجر نما و سنگ نما

آجر، یکی از اصلی‌ترین مصالح در ساختمان‌سازی است. درحالی‌که تا چند دهه‌ی پیش، نوع مناسب نمای این متریال تنها به آجرسه‌سانتی محدود می‌شد؛ اما سال‌هاست که آجرهای مناسب نما با ظاهر و ابعاد متفاوت نظیر پلاک ، تایل ،سنتی ، آنتیک و … به بازار آمده‌اند.

آجر نما از نظر کاربرد، خود به چند نوع داخلی، بیرونی، شومینه و غیره تقسیم می‌شود که نوع نمای بیرونی آن در این مقاله موردنظر ماست. این آجر از نوع خاصی از خاک رس فرآوری و غنی‌شده با انواع مواد معدنی و اکسید فلزات ساخته می‌شود که در اغلب مواقع، خاصیت نسوز نیز دارد. به همین دلیل به این آجر، آجر نسوز نیز گفته می‌شود

از سوی دیگر، سنگ، یکی از مصالح آنتیک و نسبتا گران برای نما محسوب می‌شود

سنگ نما متریالی سنگین است که معمولا در رنگ‌های طبیعی یا تقویت‌شده تولید می‌شود. وجود رگه‌های طبیعی نیز در سنگ نما یک گزینه‌ی چشم نواز است. از مهم‌ترین سنگ‌های نما می‌توان مرمریت، تراورتن، لاشتر و گرانیت اشاره کرد. سنگ نما معمولا به شکل صیقلی استفاده می‌شود؛ اما انواع برجسته و نامنظم آن نیز به‌عنوان نما به کار می‌روند.

با این مقدمه در ادامه به مقایسه آجر با سنگ نما می‌پردازیم.

مقایسه دوام آجر و سنگ نما

به‌طورکلی باید بگوییم که عامل اصلی تعیین‌کننده‌ی دوام نمای آجری و سنگ نما کیفیت محصولی است که استفاده می‌کنید. درواقع، دوام یک آجر بی‌کیفیت قطعا کمتر از یک سنگ باکیفیت است؛ اما به‌طورکلی و با فرض اینکه هر دو متریال در شرایط استانداردی تولید شده باشند، دوام آجر نما کمتر از سنگ نیست.

اولین مشکل شایع سنگ نما ترک‌خوردگی و شکستن بر اثر تغییرات دمایی است. در حقیقت، ضریب انبساط دمایی این متریال در مقایسه با آجر، پایین است. دلیل این موضوع این است که بافت آجر، متخلخل‌تر بوده و بیشتر می‌تواند انبساط یا انقباض داشته باشد. بنا بر این اگر ساختمان شما در منطقه‌ای با تغییرات دمایی شدید در طول شبانه‌روز است، استفاده از سنگ را برای نما توصیه نمی‌کنیم.

مقاومت در برابر رطوبت

باوجوداینکه به نظر می‌رسد جذب رطوبت آجر از سنگ نما بیشتر باشد، درواقع این‌گونه نیست. اگر در رابطه با آجر معمولی صحبت کنیم، این نتیجه‌گیری درست است؛ اما آجر نمانسوز متریالی است که در فرایند تولید در برابر جذب رطوبت، مقاوم‌سازی شده است. از سوی دیگر، اگر سنگ، دارای حفره و ترک باشد حتی ممکن است از آجر نما نیز رطوبت بیشتری جذب کند. با نصب آجر نمای نسوزمرغوب می‌توانید مطمئن باشید که تا سال‌ها دیوار زیر آن نیز عاری از رطوبت خواهد بود.

مقایسه آبگریزی نمای سنگی با نمای آجری

به‌طور طبیعی، سنگ نما به‌ویژه انواع صیقلی آن، آبگریزتر هستند که می‌تواند یک مزیت برای آن‌ها به‌حساب بیاید. اما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از محلول نانوی آجر نما، این متریال را نیز آبگریز کرده و درنتیجه، از نفوذ آب باران به آن حتی بیشتر از سنگ جلوگیری کنید. اعمال این محلول روی نمای آجری در مرحله‌ی تولید، بسیار ساده است.

مقاومت در برابر میکروارگانیسم‌ها

شاید یکی از مزایای نمای سنگی در برابر نمای آجری مقاومت بیشتر آن در برابر رشد میکروارگانیسم‌ها یعنی موجوداتی مانند قارچ، کپک و آلودگی‌های این‌چنینی باشد. بافت متخلخل‌تر آجر، فضای بهتری برای رشد این عوامل فراهم می‌آورد. به همین دلیل است که باید هنگام خرید این متریال به‌خوبی به تراکم بافت آن دقت داشته باشید. آجرهای متراکم، خطر بسیار کمتری از این نظر دارند. البته اگر آجر را در مناطقی با آب‌وهوای معمولی و نه مرطوب نصب می‌کنید، خطر چندانی از این بابت وجود ندارد.

مقایسه تغییر رنگ سنگ و آجر نما

اساسا یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است شما را مجبور به بازسازی نما کند، تغییر رنگ است. به‌طورکلی، مقاومت رنگ آجر نما در برابر نور خورشید، بیشتر از سنگ است. درست به همین دلیل است که نماهای سنگی پس از مدتی، نشاط اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند.

دیگر عوامل اصلی تغییر رنگ نما، باران‌های اسیدی و آلودگی هوا هستند. سنگ نما و آجر نما هر دو از این نظر، آسیب‌پذیر هستند. اما با استفاده از محلول نانوی آجر نما می‌توانید نمای آجری خود را در برابر این اتفاق نیز مقاوم‌سازی کنید.

ادامه مقاله بتدریج منتشر می شود…….

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


پروژه ها


خانه اصفهان – خیابان نوبهار شمالی
پروژه منطقه کوهپایه اصفهان
پروژه خانه اصفهان
تصاویر متنوع از نما های زیبا با آجر نسوز آذردژ 5
تصاویر متنوع از نما های زیبا با آجر نسوز آذردژ 4
تصاویر متنوع از نما های زیبا با آجر نسوز آذردژ 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل